Ilmeisesti uuden eduskunnan eräs tärkeimmistä tehtävistä bioenergiantuotannon järkevä käynnistäminen, sillä fossiilisia polttoaineita on entistä rajallisemmin käytettävissä liikenteen ja muunkin energiantuotannon tarpeisiin. Suomessa on paljon historiallista kokemusta menneiltä ajoilta. Puukaasu autoilu ei ainakaan – 40 luvulla aiheuttanut sen kummempaa ihmettelyä. Pienimuotoinen etanolin tuotanto oli silloin yleistä, ja vielä kauan aikaa sen jälkeenkin. Nyt nuo etanolivehkeet ovat museotavaraa.
Jyväskylän "Vapaa-aika 2007" messuilla Jenni Päivinen esitteli bioenergian edelläkävijää, joka on ehkä edelleenkin toimintakuntoinen.
Tuntuu hieman järjenvastaiselta, jos etanolia viljasta tehtäessä se rahdataan maatiekuljetuksina Ilmajoelle ja sieltä edelleen takaisin liikenteen käyttöön ja rankki ja rehujakeet karjan rehuksi ympäri valtakuntaa.
Laukaassa Erkki Kalmari on toisilla linjoilla, sillä hän kaasuttaa karjanlannasta ja viherrehusta biokaasua. Kilosta timoteitä tai muuta korsikasvustosta saa biokaasua, joka kuljettaa henkilöautoa noin kilometrin, joten yhdellä tuorerehupaalilla voi ajaa n. 700 km. Biokaasuautoon käy polttoaineeksi myös maakaasu ja yleensä kaasuautot varustetaan kaksoispolttoainejärjestelmällä, joten bensaa pidetään varatankissa, jos kaasuasemaa ei ole sopivasti hollilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mielipiteesi!