29.12.09

— Voinko jotenkin auttaa?

En varmuudelle tiedä olenko asiakkaana ”aasi”. Ehkä olen ainakin joidenkin mielestä, mutta pidän hyvin ”aasimaisena”, jos ja kun asiakaspalvelija kysyy heti avauksessa lammasmaisesti ”voinko jotenkin auttaa”?
En mene erikoisliikkeeseen apua hakemaan, vaan ostan etukäteen  hyvin perehtyneenä tarvitsemani tuotteen.

Usein olen keljuuttani vastannut tuohon kysymykseen, että ainakin kannattaa yrittää myydä. Monissa laitteissa myyjän asiantuntemus jää heikommaksi, kuin asiantuntevalla asiakkaalla on. Eihän kukaan erikoisliikkeen myyjä voi tuntea läpikotaisin koko talon valikoimaa. Asiakas on kuitenkin saattanut käyttää paljonkin aikaa seikkaillen nettisivuilla etsien juuri haluamastaan tuotteesta tarkkoja tietoja ja vertailla niitä vastaavien ominaisuuksiin.

Tänään näistä toisessa liikkeessä ei ollut haluamaani tuotetta hyllyssä, mutta se on noudettavissa sieltä vielä tämän vuoden aikana. Palvelu ja yhteisymmärrys toimivat hyvin. Toinen isompi ostos jäi vielä harkintaan, mutta ilmeisesti myös siinä lopputulos on molempia osapuolia tyydyttävä.

1 kommentti:

  1. Myyjän tehtävä on hyvin vaikea. Mikäli menee asiakkaan luokse ja tarjoaa apua niin näpeille tulee. Mikäli ei mene ja tarjoa apua niin asiakkaalta menee valitus johtoportaaseen palveluhaluttomuudesta.

    Näin on!!!!

    Minä olen tullut siihen tulokseen, että kysyn kaikilta: "Voisinko kenties olla avuksi?". Siinä se sitten selviää voinko vaiko en.

    VastaaPoista

Kerro mielipiteesi!