Selailin vanhaa Suomenkuvalehteä helmikuulta 1961. eli lehdellä on ikää 47 vuotta. Jutut ovat mielenkiintoisia mm. ”Lumumba on kuollut” ja ”Tällainen on Hammarskjöld” sekä ”Näin tutkitaan Holmström”. Tuttuja nimiä meille suurten ikäluokkien ihmisille, mutta kaikki nuoremmat eivät näistä asioista paljoakaan tiedä.
Ehkä artikkelejakin mielenkiintoisimpia ovat sen ajan mainokset, joiden kieli on nykyisin aivan toisenlaista, kuin silloin ennen. Monet vahvat mainostajat ovat enää vain entisiä nimiä, kuten Yhdyspankki, Pohja-Yhtymä, Kansallis-Osake-Pankki, tai Osuuskassat.
Kaikki tämä todistaa vain maailman muuttuneen. Sama muutos ja kehitys jatkuvat, sillä viime päivien uutinen Jyväskylän Keljon suuresta kauppakeskuksesta on ajankohtainen. Samalla ruuan hinta nousee, kun kaupan ketjut investoivat. Onkohan näillä asioilla jotakin yhteistä, sitä en tiedä, mutta vahvasti epäilen, että kuluttajien maksettavaksi kaupan suurinvestoinnit koituvat. Jyväskylässä tulee olemaan kaupanneliöitä aivan ruhtinaallisesti.
Joku jo heitti keskustelupalstalla, että seuraavaksi tarvitaan metro Suur-Jyväskylään. Se olisikin tarpeen kuljettamaan eläkeläisiä, Palokan, Seppälän ja Keljon kauppakeskuksien tarjouksia noukkimassa. Omalla autolla noita ei mitenkään kaikkia ehtisi, eikä kannata käydä hakemassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mielipiteesi!