Voi pyhä pesukone! Eilen se sitten tapahtui. Pitkään ja uskollisesti palvellut pyykkäri päätti irtisanoa yhteistyösopimuksen ilman pienintäkään irtisanomisaikaa. Yksipuolinen päätös, kerrasta poikki ja piste. Toki olisin voinut kutsua huoltomiehen toteamana sen, minkä jo tiesin: "Osta uusi, tätä ei kannata korjata!" Ja totta kai, laskuhan siitäkin lystistä olisi napsahtanut.
Ei auttanut kuin lähteä uuden hankintaan. Ensimmäisessä kaupassa koin klassisen "myyjää ei näy missään" -kohtalon. Kone jäi kauppaan ja minä jatkoin matkaa. Seuraavassa putiikissa sentään myyjä ilmestyi kysymään, miten voi auttaa. Harmillisesti apua ei tullut, ja totesin, että etsimäni asiantuntemus olisi jossain muualla.
Sitten koitti se kolmas kauppa. Ja mikä lottovoitto! Siellä odotti asiantunteva ja aktiivinen myyjä, joka nappasi minut heti huomaansa. Tilannekartoitus sujui kuin tanssi, vaihtoehdot olivat selkeät, ja yhteisymmärryksessä valitsimme meille sopivimman mallin. Keskustelun pohjalta syntyi päätös, ja pian kotiin saapuu uusi, energiatehokas pesukone. Vanha kone puolestaan lähtee ansaittuun kierrätykseen.
Tämä kokemus palautti mieleen, kuinka arvokas hyvä myyjä todella on. Ei vain meille ostajille, jotka etsimme neuvoa ja tukea ostopäätösten viidakossa, vaan varmasti myös työnantajalleen. Hän on se, joka tekee ostoprosessista miellyttävän ja tehokkaan – ja saa tuotteen kaupaksi!
Nyt voin taas odottaa pyykkipäivää hymyssä suin. Ja ehkäpä ensi kerralla etsin sen saman myyjän käsiini, jos joku toinenkin kodinkone tai muu laite päättää ilman varoitusta jäädä eläkkeelle!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mielipiteesi!