31.10.25

Älä kysy vain kysymisen vuoksi:

Taitava kysymys tuottaa tuloksia 

Kuinka monta kertaa olet jättänyt kysymättä, vaikka tilaisuus oli? Tai pahimmillaan: kysynyt vain ollaksesi hiljaa heti sen jälkeen?

Olen oppinut kantapään kautta: Yksi osuva kysymys on kymmentä uteliasta parempi. Kyse ei ole määrästä, vaan laadusta ja motiivista.

Parhaat vastaukset syntyvät, kun tiedät, mitä etsit ja näytät sen. Minua kiinnostavat kysymykset, jotka avaavat ovet itseäni kiinnostaviin asioihin. Ja vastaus on aina paras, kun osoitan aitoa kiinnostusta.

Mieti näitä tilanteita:

  • Kuntosali: Sen sijaan, että kysyisit vain kohteliaisuuksia, kysy suoraan apua tiettyyn liikkeeseen. Saat todennäköisesti todellista, treeniäsi parantavaa tietoa.

  • Puhelinmyyjä: Unohda tyly kieltäytyminen. Esitän tarkentavia, kriittisiä kysymyksiä. Olen saanut myyjien vastauksista yllättävän paljon ratkaisevaa tietoa tuotteista tai palveluista. He kertovat lähes aina sen olennaisen.

  • Terveydenhuolto: Jokainen kysymys vie kohti parempaa hyvinvointia

Kysy vain silloin, kun oikeasti haluat tietää.

Älä käytä kysymyksiä:

  1. Imartelu: Ole kohtelias, mutta älä syyllisty tyhjiin kehuihin.

  2. Mielipide: Turha provosointi ei johda mihinkään hyvään.

Aito tiedonhaku on voimavara. Tavoite on tieto, ei vain puheen täyttäminen. Käytä 'kivan' kuulumisen kysymistä, sopivassa kontekstissa.

Mitä sinä olet oppinut kysymyksistä?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro mielipiteesi!