12.4.24

Melkoinen äänikirja

 Aloitin Paul Austerin 4321 -äänikirjan täynnä innostusta. Olin kuullut hyvää Austerin kirjoista ja yli 1100 sivun eepos tuntui houkuttelevalta haasteelta. No, nyt, lähes 50 kuuntelu tuntia myöhemmin, voin sanoa varmuudella: tämä on pisin äänikirja jonka olen koskaan kuunnellut, mutta kirja ei ole minun makuuni.

Äänikirjan lukija tekee kyllä hyvää työtä. Mutta edes hänen taitonsa eivät pysty pelastamaan tätä tarinaa Fergusonin loputtomista seikkailuista. Alkaa tuntua, että mies on kokenut aivan kaiken: baseball-onnettomuuksia, salaisia rakkaussuhteita, poliittisia juonenkäänteitä, ja hurjaa elämää. Kaikki tämä neljässä eri versiossa!

Minun kärsivällisyyteni alkaa olla lopussa, mutta on "pakko" kuunnella loppuun asti? Onko tässä kirjassa jotain syvällistä, jota en vain ymmärrä? Ehkä, ehkäpä...

Olen päättänyt kuunnella kirjan alusta- loppuun. Varmaan tästä jää edes jokin hämärä muistikuva. Ja ehkä, joskus tulevaisuudessa, uskaltauduin kokeilemaan jotain lyhyempää Austeria. Sillä eihän tässäkään kirjassa mitään vikaa voi olla – ainakin sivumäärässä riittää!

Arvosanaksi annan 2/5. Kirjalla on varmasti omat ansionsa, mutta se ei yksinkertaisesti sovi minun makuuni. Ehkä joku muu nauttii tästä äänikirjasta enemmän – onnea matkaan!

P.S. Jos olet lukenut 4321:n ja pidit siitä, kerro minulle kommenteissa miksi! Olisi mielenkiintoista kuulla toisen näkökulma.

Yli 1100 sinua ja äänikirjana yli 50 kuuntelutuntia!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro mielipiteesi!