28.3.24

Itseluottamusta ei saa purkista

Itseluottamus. Se tärkeä ainesosa, joka tekee meistä pelottomia, uskottavia ja menestyviä. Mutta mistä sitä oikein saa? Onko olemassa kiinalainen verkkokauppa, josta voi ostaa purkin itsevarmuutta ja kaataa sitä naamaansa aamuisin?

Valitettavasti ei ole. Itseluottamus ei ole ihmepilleri, vaan se vaatii kypsyttelyä ja vaivannäköä. Onneksi on olemassa oikotie – Näin minä sen näen.

Viisi pointtia:

1. Tunnista itsesi

Ensimmäinen pointti kohti itseluottamusta on rehellinen itsetutkiskelu. Kuka sinä oikein olet? Mikä saa sinut hymyilemään? Mikä saa sinut vihaiseksi? Kun olet sinut itsesi kanssa, olet jo puolivälissä.

2. Pukeudu itsevarmuuteen

Mitäpä jos itseluottamus olisikin asuste? Se voisi olla räikeän värinen olkihattu, joka kääntää katseita. Tai ehkäpä se on tyylikkään rento motoristin nahkaliivi, joka antaa asennetta. Kokeile rohkeasti erilaisia tyylejä ja löydä se, joka saa sinut tuntemaan olosi itsevarmaksi.

3.  Käytä mantraa

Toista itsellesi aamuisin peilin edessä: "Olen MINÄ!" Tai ehkäpä: "Maailma ei ole valmis minulle, minä olen valmis maailmalle!" Mantra voi olla hassu, rivo tai täysin absurdi, kunhan se antaa sinulle boostia päivään.

4. Nauti virheistä

Virheet ovat kuin kivi kengässä – niitä sattuu kaikille, mutta se otetaan pian pois . Älä siis huolehdi virheitäsi, vaan korjaa ne oppien niistä! Oppimiskokemuksia, hah hah!

5. Ole oma itsesi

Tuntuu kliseiseltä, mutta totta se on. Ole oma itsesi! Maailma tarvitsee ainutlaatuisia ihmisiä. Älä yritä kopioida muita, vaan anna oman persoonasi näkyä.

Muista, että itseluottamus on matka, ei määränpää. Nauti matkasta ja pidä siitä! Ja jos joskus tuntuu siltä, että itseluottamus on hukassa, älä hätäänny. Avaa tämä tarina uudelleen, usko ja -se piristää päivääsi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro mielipiteesi!